איך נערכים בערי העולם ליום שאחרי הקורונה
כל העולם התבונן בהידבקות המבהילה בעיר מילנו, השאלה האם העולם ילך בעקבותיה גם עכשיו, כשהיא מתכוננת לעתיד של ריחוק חברתי והפחתת זיהום האוויר?
מילאנו, אחת הערים המזוהמות באירופה, היא גם אחת הערים שספגו את המהלומה הקטלנית ביותר מהקורונה (וייתכן שיש קשר בין השניים, כפי שמצא מחקר של הרווארד). בבירת העיצוב והאופנה העולמית, כבר חושבים עם זאת על היום שאחרי. וכך, השבוע הציגה עיריית מילאנו תוכנית להפחתת השימוש במכוניות פרטיות, כחלק מאסטרטגיית היציאה העירונית מהמשבר החמור.

לפני פרוץ המגפה, נהגו 55% מתושבי העיר להשתמש בתחבורה ציבורית כדי להגיע למקום עבודתם. אחרי שבועות ארוכים שבהם נאלצו להסתגר בבתיהם, יש הערכות שלפיהן התושבים יחששו לעלות על אוטובוסים ולרדת לרכבת התחתית, כדי לא להידבק מאנשים אחרים, ויעדיפו להישען על כלי הרכב הפרטיים שלהם - מה שיחזיר את האוויר המזוהם והפקקים, ואף יחמיר את המצב לעומת מה שהיה לפני הקורונה.

במטרה למנוע את התפקעות כבישי העיר, שעמוסים תמיד, הכריזה העירייה על תכנית בשם "Strade Aperte" (הדרכים הפתוחות). כחלק מהתוכנית, יוגדרו 35 קילומטרים מרחובות העיר כאזורים מוגבלי רכב פרטי, תוך מתן העדפה להולכי רגל ורוכבי אופניים, במקביל יסומנו מסלולי אופניים חדשים באזורים מרכזיים (מסלולי אופניים בקושי קיימים בעיר), מדרכות יורחבו, ותוחל מדיניות ברורה של מיתון תנועה ברחובות מסוימים, תוך הגבלת מהירות הנסיעה עד 30 קמ"ש לכל היותר.

מילאנו היא העיר הראשונה, אפוא, שמציגה תוכנית קבועה לריחוק חברתי במרחב הציבורי ליום שאחרי סגר הקורונה. בהיותה העיר הראשונה באירופה שנדבקה בקורונה באופן חמור, ושימשה אות אזהרה למדינות אחרות בעולם (כולל ישראל), ייתכן שגם במקרה הזה, מה שקורה במילאנו ידביק ערים אחרות בעולם. בישראל אף עיר לא הגיבה למשבר בפעולות תכנון, אבל יותר ויותר ערים בלב המשבר מגיבות בפעולות טקטיות זמניות - סגירת רחובות וכבישים לכלי רכב, סימון שבילי אופניים ופתיחת הכבישים להולכי רגל- פעולות שללא תוכנית קבועה להמשך, יבוטלו מן הסתם בתום תקופת הסגר.
הערים החלוצות בנושא הן ברלין, מקסיקו סיטי, ניו יורק ובוגוטה. אליהן הצטרפו גם אוקלנד (קליפורניה), פורטלנד, בוסטון, מיניאפוליס, וושינגטון, סן פרנסיסקו וערים נוספות בארה"ב ובבריטניה. מהלכים כאלה מתבצעים מלמעלה, מטעם העיריות, אך כאשר הן לא מקדמות את הנושא, יש לפעמים תושבים שמתאגדים ופועלים באופן עצמאי. בניו זילנד מעודדת הממשלה את העיריות לבצע מהלכי תחבורה למען התושבים והפחתת הזיהום, וקוראת להן להגיש תוכניות לביצוע בתוך ימים ושבועות. התמורה: הן יקבלו מימון בסך 90% לביצוען.
בניוזילנד, שרת התחבורה הכריזה על קידום מהיר של תכניות ליצירת שבילי אופניים והרחבת המדרכות להולכי רגל, שבימים כתיקונם עמוסות וצרות מדי, על ידי אמצעים פשוטים כמו צביעת האספלט הקיים וחציצה של התנועה הכבדה מהולכי הרגל ורוכבי האופניים באמצעות קונוסים או עציצים.
בקרן שוכבים להם 100 מיליון דולר ניו זילנדי שיכולים להיות מוזנים ישירות לפרויקטים מהירים להתמודדות עם מרחב ציבורי בקורונה.
בתל אביב-יפו העירייה הקימה צוותי עבודה ליום שאחרי, כולל צוות שעוסק בתחבורה", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה. "אנו בוחנים השפעות אפשריות לשינוי בפיצול הנסיעות, לאור הצפי למעבר משימוש בתחבורה ציבורית לרכב פרטי, ורצון שלנו לקדם חלופות כמו כלים זעירים". לדבריה, יש רצון לנצל לטובה את תקופת הסגר כדי להאיץ ביצוע תשתיות, לקדם תכנון וביצוע של שבילים ומדרחובים על חשבון נתיבי רכב, וכדומה. "בהחלט צפויות בשורות", היא מבטיחה, וצריך לראות אם היא גם תקיים.
סוגיית התחבורה, הזיהום והפקקים בעידן של ריחוק חברתי מושכת אליה גם חברות מסחריות ומפתחים פרטיים. למשל, עיריית ניו יורק מאפשרת לשאוב מידע מתוך מערכות ה-GIS שלה על רוחב ועומס המדרכות בעיר ומפתחים השתמשו בכך לטובת מיפוי עירוני של אזורים שבהם שוררת סכנה שלא יישמרו תנאי הריחוק החברתי. ואילו "אפל" מציגה מגמות שימוש בתחבורה בפילוח של ערים ומדינות (כלי רכב פרטי, תחבורה ציבורית, אופניים), מתוך מידע שהיא אוספת ממשתמשיה, ואפשר להתרשם מהירידה העצומה בשימוש בתחבורה - עדות לאירוע חסר התקדים שהעולם חווה כעת.
מקור הכתבה , כתב: מנור בראון, XNET
לקריאה על האיצטדיון הראשון בעולם שעשוי מעץ