כתב וצילם : רועי קן-תור
שנת השמיטה היא סוגיה חשובה ומיוחדת במסכת חיינו, המגיעה אחת לשבע שנים ומאצילה על פני מעגל השנים. זרועים בה סודות נפלאים, אשר מי שעמל להשקות ולטפל בשדה זה וללמוד את הדברים, מובטח לו יבול נאה של רעיונות חברתיים, רוחניים, אקולוגיים וחקלאיים.
בראש השנה הקרוב, תחל שנת שמיטה ואבקש להתבונן עליה דרך עיניו של הגנן - כיצד היא נראית בגן הנוי, ההכנות לשמיטה, הטיפול בגן במהלך השנה, בחירת צמחים מתאימים לשמיטה וכמו כן, העבודה החשובה של התבוננות והלימוד במהלך שנת השבע.
אולם בטרם נרד אל גן הנוי, ראוי להקדים ולהבין מהי השמיטה ומה היא באה ללמדנו. אחד מן הנושאים החברתיים החשובים של שנת השמיטה, הוא הפקרת גידולי הארץ הגדלים בשדות ובגנים – מי שזקוק, שיבוא וייקח. מתוך מעשה זה, שבו אנו לוקחים את שהוא כביכול "שלנו" ומפקירים אותו לטובת הכלל, אנו מקבלים מבט של חסד עם הזולת ודאגה לחברה. שהרי מי שחושב שהכל שלו, נאטם לבו אל האחר. מכח נתינת הרשות לכל אדם לבוא וליהנות מפרי אדמתנו, עומדים אנו על הרעיון המרכזי של שנת השמיטה - איננו הבעלים על הארץ. בראייה הדתית, בורא עולם הוא שנתן לנו את הארץ לעובדה ולשומרה וציוונו לשבות מעבודת הארץ ולהפקיר פירותיה אחת לשבע שנים. זאת, כדי שנזכור שהוא בעל-הבית והכל שלו ומאיתו אנו מתקיימים.
על שנת השבתון המיוחדת לארץ ישראל, לומדים אנו מפרשת בהר, שבספר ויקרא - שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור. את ספיח קצירך לא תקצור ואת ענבי נזירך לא תבצור. מלבד מלאכות אלו, אין נוטעים אילנות וגם בחרישת האדמה שובתים. מתוך פרשה זו, נלמדות הנחיות רבות כיצד לנהוג בשביעית וכיצד להתכונן אליה - טיוב הקרקע, השקיה, טיפול במחלות ומזיקים, גיזום, גידול בעציצים, עישוב ועוד. כל זאת בתלמוד הירושלמי במסכת שביעית ומפרשיה.
אמנם, לא להקיף את כל סוגיית השביעית באנו, שכן ראשית קצרה היריעה מלהכיל, ושנית, בכל גינה צומחות שאלות שונות הנוגעות לאותה הגינה בלבד, וראוי להתייחס לכל שאלה באופן פרטני. אולם את הרעיונות המרכזיים עלינו להבין. הרמב"ם, בהלכות שמיטה, מחלק את הסוגיה לשניים - שביתה מעבודות השדה ושביתה מעבודות האילן. הן האדמה והן הצומח צריכים מנוחה.
מי כמונו, העובדים עם האדמה, יודעים להרגיש, להבין ולהעריך את השיתופיות הנפלאה הנרקמת במהלך השנים בינינו לבין האדמה. כל כך עמוקה החברות הזאת, שאף כשאנו חוזרים לביתנו, קשה עלינו הפרידה ותמיד יש עמנו כמה גרגרי עפר בכיס. במהלך שנת השמיטה, אנו מכבדים את רצונה של שותפתנו ונותנים לה לנוח ולהחזיר לעצמה את כל הכוחות המינרליים שהיא נתנה לנו במשך שש שנים. הן בשדות החקלאיים, בהם התקיימו מחזורי גידול ללא הפוגה, והן בגינות הפרטיות והציבוריות, אשר העבודות שאנו עושים בהן לעידוד וזירוז הצמיחה, כל אלה גובים מהאדמה שלרגלינו מחיר יקר. גם לנטיעת העצים והשיחים ולשתילת העונתיים הבלתי פוסקת, יש תפקיד בגזילת האנרגיה - הקליטה של הצמח בקרקע דורשת משני הצדדים הרבה כוחות.
הפן השני, הוא השביתה מעבודות האילן. אנו רוצים שהצמחים בגן שלנו יגדלו מהר, יפרחו "כל השנה" ויראו כמו בתמונה בספר. כדי להשיג את תוצאות, אנו לא מוותרים ומתחזקים אותם בטיפולים אינטנסיביים כל הזמן. משל למה הדבר דומה? לאדם השומר על כושר - רץ מדי יום מספר קילומטרים, מתעמל ומתאמץ, מקפיד על משטר דיאטה מחמיר, דוחף לעצמו ויטמינים ומינרלים והכל בשם הבריאות. אם לא ניתן לו מנוחה, כמה זמן הוא יחזיק מעמד עד שיקרוס מעודף "בריאות"? גם הגינה שלנו צריכה לנוח. במהלך השביעית, אנו מחויבים לדאוג לקיומם של הצמחים, לקיומם הבסיסי ולא יותר. אם יש בעיה המאיימת על חיי הצמח, ניתן לפתור אותה, אולם אין לעשות מלאכות אשר ייטיבו עם הצמחים כגון דישון, גיזום (המעודד צימוח ומחזק), עידור לאוורור מערכת השורשים ועוד.
ואם תאמרו, כי האדם הוא עץ השדה? אדם ואדמה, הדין זהה - אמנם לא תשמעו חקלאי וגנן אמיתיים מתלוננים על העבודה ב"משרד", אך גם אנחנו צריכים לנוח (הברכיים, הגב...). כמו ששאל קארל צ'אפק בספרו "שנת הגנן"- מתי בכלל יש זמן לשבת ולהתבונן וליהנות ממעשה ידינו? והוא עוד שאל כבעל גינה אחת פרטית. מה יגידו בעלי "קווי הגינון"?
לפנינו רשימות צמחים נבחרים, בהם רצוי לבחור בבואנו לשתול לפני השמיטה. הרעיון העומד מאחורי בחירתם של אלו, הוא יכולתו של צמח להחזיק מעמד שנה שלמה ללא שום טיפול מצדנו. ראוי לו לאותו צמח ,שיעמוד במבחן החוסן - מבחן מ.מ.מ - חסכן במים ועמיד בפני מחלות ומזיקים.
עונתיים
זמן רב לא נותר עוד, עד ל"אחרי החגים". אז מצלצל השעון הביולוגי ואנו רצים למשתלה לבחור את העונתיים של החורף, שיככבו בגינתנו השנה. והנה, שנת השמיטה לפנינו, מה בכל זאת נעשה? ראשית, בבחירת עונתיים לקיץ שעוד נותר, כדאי לוותר על המפונקים, דוגמת הטוריניה, ציניה, קוסמוס וחבריהם, ולהעדיף על פניהם את הוינקה הותיקה (רצוי בצבעים הישנים והעמידים) ומיני הרגלה (פורטולקה) החסונים, שחלקם אף עשוי להישאר עמנו עד הקיץ הבא.
לגבי שארית השנה - נכון לשתול בין העונתיים של הקיץ שתילים צעירים של צמחים רב-שנתיים אשר יגדלו בינתיים לאט, ובזמן שאלו הראשונים יקמלו, ימלאו האחרונים במשך השנה את החלל שנוצר. כיוון שבדרך כלל מיקום העונתיים הוא בחזית הערוגה, רצוי לבחור רב-שנתיים נמוכים,משתרעים ובעלי צימוח איטי (דוגמת סוקולנטים, ועל כך בהמשך), כדי שלא יסתירו את הצומחים מאחוריהם וגם לא "יפלו" על המדשאה והשביל. כדי להוסיף עוד צבע, נוכל לשלב בגינה אלמנטים דוממים, בצבעים שישתלבו בהרמוניה עם הקיים, כגון כלי חרס צבעוניים, חפצי נוי שונים, אבנים מעניינות, חלוקי נחל מגוונים וכדומה.
סוקולנטים
קבוצת צמחים זו מתאפיינת ביכולת שרידות גבוהה, גם בתנאי חוסר מים, וגם בעמידות למחלות ומזיקים. הם כמעט ואינם זקוקים לטיפול ויכולים לצלוח את שנת השמיטה בגאון. השם הרע שיצא להם כ"צמחי בית קברות", חלף לשמחתי מן העולם. מדובר בקבוצה של צמחים מיוחדים, המופיעים בשלל צבעים וצורות. ניתן להשתמש בהם בכל גינה (במיוחד בשמש מלאה) ולצבוע איתם שטחים שלמים, בצבעים מרהיבים. בשונה מצמחים עונתיים היוצרים מרבדים של צבע, שבאים והולכים, הסוקולנטים שומרים על צבעם האחיד כל השנה.
(מ"ש- מינים שונים, ז"ש- זנים שונים)
קליניה מבהיקה (סביון שלהבתי) |
נציץ מ"ש |
ניצנית מ"ש |
סביון כחלחל |
מלפורה ארגמנית |
נצחה מ"ש |
אלווי מ"ש |
גרפצורית |
צורית מ"ש |
אוסקולריה דלתונית |
כפנית מ"ש |
קרסולה מ"ש |
עשבוניים רב-שנתיים
בבואנו לבחור צמחים מקבוצה זו, רצוי להעדיף כאלו שלא ידרשו טיפול במהלך השביעית - צורת צימוח צפופה כגוש (במיוחד כאלו בעלי מראה "דגני") ולא צמחים בעלי ענפים פזורים הזקוקים לגיזום תכוף לשמירת המראה (דוגמת ביצן ומיני מרוה).כמו כן, צימוח איטי עדיף על מהיר, כדי שלא יבואו לחנוק צמחים אחרים סביבם וכמובן מבחן החוסן שציינו למעלה - מ.מ.מ - מים, מחלות ומזיקים. ניתן כמובן להשתמש בצמחים מהירי צימוח, בתנאי שיש את המקום לכך, כמו למשל לכיסוי שטח ריק וכד'.
אגבה מ"ש |
דרדר מאפיר |
מיסקנטוס ז"ש |
אגפנטוס |
דרקונית (דרצנה) מ"ש |
מליניס מוערק |
אמריליס |
המרוקליס |
נולינה מופשלת |
אספרג צפוף-פרחים 'מיירס' |
טולבגיה חכלילית |
סביון מלבין |
בולבין שיחני |
זיף-נוצה מ"ש |
סטרליצית המלכה |
בלמקנדה סינית |
חרצית 'נטף' |
סנטולינה מ"ש |
בן-אלווי קטן-פרחים |
יוקה פילית |
עינן מסרקני |
בן אפר מ"ש |
כידונן (סנסיוירה) ז"ש |
פילודנדרון מ"ש |
ברלריה קהה 'פרפל דזלר' |
כריך מ"ש |
פלרגון זקוף |
דאיטס מ"ש |
לריופה ז"ש |
ציקס מ"ש |
דיאנלה טסמנית ז"ש |
מגנית ז"ש |
קודן (קרוטון) מ"ש |
קוציץ רך |
קנה הודית ז"ש |
רואליה ברייטון זן נמוך |
קורדילין מ"ש |
קניפהופיה אשכולית |
רוזמרין רפואי ז"ש |
קליביה אדומה |
קרוקוסמיה כתומה |
|
שיחים
שיחים מהווים חלק מהתפאורה הקבועה של הגן - הקומה המקשרת בין השמים והעצים לבין הדשא והצמחים הנמוכים. לפני השמיטה, רצוי לבחור בשיחים, שמלבד החוסן, יהיו גם איטיים בצימוחם, שכן אחרת, ישתרעו ענפיהם הלא גזומים על הערוגות, וימנעו כניסת שמש אל הצמחים הנמוכים. שיחי נוי יש להקדים ולטעת עד ט"ו באלול (שבועיים לפני ר"ה) כדי שיקלטו באדמה כראוי.
אלת המסטיק |
יצהרון (עץ-השמן) מנוקד 'מגוון' |
פיטוספורום ז"ש |
בירנית מפושקת |
לבן-עלה מ"ש |
פלכון יפני ז"ש |
בן-עוזרר מ"ש |
לוטם מ"ש |
קופרוסמה מ"ש |
בראניה לבנה 'ננסי' |
מאירית צוריתית |
קליאנדרה קליפורנית |
ברונפלסיה קטנת-פרחים |
מורן החורש |
קליסטמון הנצרים 'ליטל ג'ון' |
ברזילי מ"ש |
ננדינה מ"ש |
קריסה גדולת-פרי ז"ש |
בת-אביב מ"ש |
סהרון קשה-עלים |
רגלנית אפריקאית |
הדס מצוי ז"ש |
ערער מ"ש |
רותם המדבר |
עצים
יש להקדים ולטעת עצים זמן מסוים לפני שביעית, כדי לתת לעץ זמן להיקלט באדמה. עצי נוי יש לטעת עד ט"ו באלול. עצי פרי יש לטעת עד ט"ו באב - שבועיים להיקלט ועוד חודש שיעמוד להם כשנה למניין שנות ערלה (והמקדים תבוא עליו הברכה). קצב הצימוח משתנה מעץ לעץ - בשנה רגילה אין זה משנה, אולם בבואנו לבחור עץ לגינתנו לפני שנת השמיטה, עלינו להתחשב בזאת.
לעצים מהירי צימוח, שלא נוכל לגזום את ענפיהם המשתרעים ולעצב את צורתם במהלך השביעית, יכול להיגרם נזק רב בהמשך חייהם. לכן, רצוי לבחור בעצים איטיים בצמיחתם, כאלו שלא ידרשו תמיכה בשמיטה. אם בכל זאת נרצה בעץ מסוים והוא מהיר צימוח, נוכל להזמין אותו במשתלה השומרת שמיטה, שיגדל שם במהלך השביעית ובתחילת השנה השמינית ניטע אותו בגינתנו.
ההכנות לשנת השמיטה הן רבות ולמעשה התחילו כבר מיד לאחר חג הסוכות הקודם ונמשכו על פני כל השנה - גיזום ועיצוב העצים, טיוב האדמה, טיפול במחלות ומזיקים, שיקום מדשאות מתקרחות, שתילת גאופיטים רבים ובחירת צמחים לגן, שלא ידרשו תחזוקה במהלך השביעית. אזורים בגינה בהם חוזרים מדי שנה עשבים רעים ולא הספקנו לטפל בהם עדיין, מוטב לכסות בפלריג וחלוקי נחל או ברסק עץ, כדי למזער נזקים. בעיקר, יש לזכור לבצע את כל אותן עבודות, שנדחו ונדחקו לפינה מפאת עומס העבודה. אמנם לא נותר זמן רב, אולם ודאי אפשר להזדרז ולהספיק להכין את הגנים לשמיטה. והבא להיטהר, מסייעין אותו.
קצב החיים המודרני, הריגושים החיצוניים הבלתי פוסקים והרדיפה אחרי הזמן, הותירו אותנו חסרי סבלנות. לעצמנו ולזולתנו. כמה יקרה מעלת הסבלנות לה זוכים, מתוך העבודה, עובדי האדמה. במהלך השביעית נזדקק למידה רבה של סבלנות והתאפקות, במיוחד מי שליבו ואצבעותיו ירוקים. הבה ננצל שנה זו להתבוננות בטבע המקיף אותנו. נלמד איך הוא נראה ומתנהג, נתרשם ונרשום. הרי תפקידו של הגנן הוא להעתיק את הבר אל התרבות. שש שנים אנו רצים מגינה אל גינה, מתמונה אל תמונה. כיצד נדע איך לצייר את הגינה אם לא נתבונן בטבע? השביעית היא זמן נהדר לכך.
להמשך קריאה על גיאומטריה בגנים