חרמש מכני, ככל מכונה, דורש טיפול ותחזוקה. החרמש בנוי כך שציר מחבר בין המנוע בצדו האחד לגיר שבצדו האחר, עליו מחברים את אביזר הכיסוח. ישנם כמה סוגי אביזרי כסוח ונרחיב על כך בהמשך.
בחרמשים עם מנועי בנזין יש לעשות טיפולים תקופתיים, רצוי לפני תחילת העונה, ואם עובדים הרבה כמו גננים וקבלנים מבצעים טיפולים נוספים במהלך העונה.
בטיפול נחליף חלפים כמו המצת, פילטר האוויר ופילטר הדלק . אלו חלפים זולים יחסית והחלפתם תשמור על המנוע לאורך זמן , התנעתו ועבודתו יהיו קלים יותר וטובים יותר. במידה והחרמש לא מניע בקלות, כדאי לבצע טיפול במאייד (קרבורטור) ע"י בעל מקצוע.
במידה וחוט ההתנעה בלוי או קשה כדאי להחליפו מבעוד מועד, על מנת שלא "להיתקע" בשטח במהלך יום העבודה.
דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו הינו כיסוי המנוע, גוף פלסטי שמכסה בדרך כלל את כל המנוע. למרות שהוא נראה כמשהו זניח, לכיסוי יש חשיבות גדולה כיוון שבצדו של המנוע יש גלגל תנופה ועליו צלעות קירור שתפקידן לעזור בקירור המנוע . כאשר הכיסוי שבור ולעתים לא קיים כלל, אין סירקולציה (זרימה) של אוויר סביב המנוע דבר הגורם להתחממות מוגברת. יש כמובן גם סכנה של פגיעה פיזית מגלגל התנופה.
טיפול יומיומי ושבועי
לפי כמות העבודה ננקה את מסנן האוויר. למי שיש את האפשרות לנקות עם קומפרסור, נעשה זאת בלחץ לא גבוה (לא קרוב מדי למסנן), מצדו הפנימי של המסנן כלפי חוץ. במידה ואין מכשיר עם לחץ אוויר אפשר פשוט לנקות עם מברשת וטפיחות קלות על המסנן . חשוב מאוד להחזיר את המסנן בדיוק למקומו, כפי שהיה לפני הניקוי.
לפני כל עבודה נבדוק שאין חוטים או עשבים תפוסים סביב גיר החרמש, דבר אשר גורם לעומס ויכול לגרום לנזק רב.
בתיבת הגיר ישנו פתח עבור גירוז, יש לגרז לפי הוראות היצרן.
תפעול נכון
כאשר מניעים את החרמש יש להניח אותו בצורה יציבה על הקרקע ולוודא שבאזור של אביזר הכיסוח אין גורם שיכול להיפגע או להפריע. כאשר מניעים את החרמש, אביזר הכיסוח מתחיל להסתובב ויכול להעיף עצמים קדימה.
ברוב המכשירים יש משנק (צ'וק) , מעבירים את ידית המשנק למצב סגור, מושכים פעם פעמיים את חוט ההתנעה וכאשר המנוע מתחיל ל"השתעל" מעבירים את המשנק למצב פתוח. אם המכשיר כבה מושכים פעם נוספת בחוט ההתנעה.
עבודה עם החרמש תעשה תמיד בסל"ד המקסימלי על מנת לקרר את המנוע בצורה הטובה ביותר ובנוסף לשמור על המצמד. כאשר עובדים בסל"ד לא קבוע (עולה ויורד) או במצב "חצי גז", זה גורם לנזק למנוע ולמצמד.
חובה לעבוד עם המגן התחתון שמורכב על גיר החרמש. מבחינה בטיחותית זה מונע מעצמים לעוף לכיוון המפעיל ובנוסף גם מוודא שהחוט של הקסטה לא ארוך מדי, דבר אשר מאט את עבודת החרמש מוריד סל"ד וגורם לנזק.
אביזרי כיסוח לחרמש
ישנם הרבה מאוד אביזרי כיסוח. הנפוצים ביותר הינם הקסטה עם חוט ולהב מתכת שלושה להבים (בעל שלוש צלעות) המכונה נינג'ה.
בנוסף קיימים בשוק מספר אביזרי כיסוח בעלי כנפונים ממתכת או שרשראות. אביזרים אלו מסוכנים מאוד כיוון שחלקים יכולים להשתחרר עקב שחיקה ולפגוע ולגרום נזק גם למפעיל.
הקסטות והחוטים
יש סוגים רבים של קסטות, כדאי להתייעץ בתחנות השרות לגבי ההבדלים ביניהן ולמה משמשת כל קסטה והאם נוח לתפעל אותה, בעיקר החלפה של חוט הניילון. ישנן קסטות אשר טעינת החוט מתבצעת בצורה קלה ואין צורך לפתוח את הקסטה על מנת להחליף חוט.
חוטים מגיעים בעוביים שונים. ככל שהחוט דק יותר הוא חותך טוב יותר את העשב אך הינו עדין יותר ולכן השחיקה שלו גבוהה ומהירה יותר.
כאשר מכסחים עשב יבש, קשה או עבה, כדאי לעבוד עם חוט עבה יותר או עם להב מתכת.
קביעת עובי החוט הנכון נעשית לפי סוג העשב המכוסח, מהירות השחיקה של החוט ואיכות הכיסוח הנדרשת. בנוסף, כדאי לוודא שעובי החוט מתאים לסוג הקסטה ולכוח המנוע של החרמש.
להב מתכת
משמש לעבודה מסיבית ולעשב קשה. אין לעבוד עם להב מתכת באזורים עם הרבה אבנים או קרוב לעצים.
ציוד בטיחות
חובה לעבוד עם מגן פנים ובנוסף משקפי מגן, נעלי בטיחות ומכנסים ארוכים. בכלים עם מנועי בנזין נשתמש גם באוזניות מגן נגד רעש.
להמשך קריאה על בחירה נכונה במכסחת דשא