חשוב להתייחס לציוד הגינון שברשותנו כמו שאנו נוהגים ומתיחסים לרכב או לטרקטור שלנו. גם ציוד מכני צריך לעבור טיפול מסודר אצל איש מקצוע מדי תקופה
כתב: עמית שמר, ש.ונציה
משתמש ביתי מפעיל את הכלי לעיתים רחוקות ולכן מומלץ לעשות טיפול שנתי. למשתמש מקצועי או גנן כדאי שיכנס לתחנת שרות לפחות פעמיים בשנה (עדיפות לטיפול רבעוני). לא כדאי לחכות לטיפול רק כאשר ישנה כבר תקלה במכשיר.
כלל חשוב- טיפול אשר מבוצע בזמן יכול למנוע תקלות ולחסוך זמן וכסף.
השלבים בטיפול ותחזוקת הכלי
שלב ראשון -נקיון
חשוב לשמור על נקיון המכשיר בכל ימות השנה לכן מומלץ בסוף עבודה לעשות ניקיון כללי.
יש צורך להוריד את מכסה הלהב ולנקות עם מברשת (צביעה) את אזור הגלגל מניע של השרשרת ופתח יציאת שמן השרשרת. לפני תחילת העבודה מפרקים את מכסה מסנן האויר ומנקים את המסנן בעזרת מברשת רכה. חשוב שבעת פירוק מסנן האויר הקרבורטור יהיה במצב צ'וק ופתח הקרבורטור סגור מפני כניסת לכלוך .
המלצה : בסוף העבודה יש לשוב ולנקות את המשור, לרוקן דלק ולמלא את מיכל השמן שרשרת.
שלב שני -דלק והנעת המשור
בעל משור שאינו משתמש במשור לעיתים דחופות מומלץ להחליף מצת (פלג) פעם בשנה ובכך למנוע בעיות הנעה.
הכנת תערובת: במשורי שרשרת קיים מנוע מסוג שתי פעימות , מנועים אלו עובדים עם דלק מעורבב ושמן מיוחד לתערובת שמכינים מראש.
אחוז השמן בתערובת נקבע על פי סוג השמן ולפי הוראות יצרן השמן.
את תערובת השמן יש להכין במיכל דלק יעודי. מיכל מפלסטיק אינו מתאים
הבנזין תוקף את חומר המיכל ומפרק ממנו חלקיקים, לכן רואים משקעים במיכל הדלק של המשור או גרוע מכך סתימות בקרבורטור.
תערובת של דלק ושמן טובה לכחודש ימים.לאחר תקופה של למעלה מחודש ישנה ריאקציה ושינוי בתכונות החומר, ולכן הדלק יכול לגרום לבעיות בהנעה ובמנוע עצמו, דבר היכול לגרום עד למצב של החלפת בוכנה.
המלצה: בסוף השימוש עם המשור במידה ואין כוונה להמשיך בעבודה בתקופה של חודש ימים ומעבר לכך, יש לרוקן את הדלק ממיכל הדלק של המשור ולהניע את המשור עד שהמנוע נכבה בעצמו.בכך, הקרבורטור נשמר בצורה האופטימלית ביותר וכאשר נמלא דלק חדש המשור יניע בקלות.
שלב שלישי -השרשרת
שרשרת המשור: השרשרת הינה אחד החלקים החשובים במשור והמסוכנים שבהם.
השרשרת צריכה להיות מושחזת ומתוחה על הלהב בצורה נכונה. כמו כן, חשוב לוודא שיוצא שמן שרשרת בזמן העבודה.
מתיחת שרשרת: משחררים את אומי מכסה הלהב כסיבוב אחד (לא צריך לפרק רק לשחרר שתתאפשר מתיחה קלה) ומרימים את קצה הלהב קלות בחלקו הקדמי. פעולה זו מבטלת את החופש הקל שיש ללהב על התושבת שלו.
מותחים באמצעות מברג את השרשרת עד למצב שאין רווח בינה ובין הלהב בחלקו התחתון ומהדקים את אומי מכסה הלהב .
בכל שלב המתיחה אנו אוחזים את הלהב בקצהו כלפי מעלה.כאשר האומים מהודקים בודקים שהשרשרת נעה בקלות על הלהב. במידה והשרשרת נעה באופן קשה על הלהב צריך לשחרר מעט את המתיחה.
השחזת שרשרת: ישנן מספר אפשרויות להשחזת שרשרת . הראשונה,לגשת לתחנת שרות , השניה, באמצעות מכונת השחזה ידנית הפועלת על סוללת 12v .
אופציות נוספות ומומלצות הן להשתמש בפצירה עגולה ולהשחיז באופן ידני.
לכל סוג שרשרת יש מידה שונה של פצירה. קיימים בשוק מספר מתקנים וידיות מיוחדות לפצירה ידנית אשר נותנות את הזוית הנכונה של ההשחזה וכאלו אשר משחיזות בו זמנית גם את השן קובעת גובה.
חשוב תמיד לעבוד עם שרשרת מושחזת כראוי ,הבדיקה הטובה היא בכך שאין צורך להפעיל לחץ על המשור בעת עבודת הניסור .
המלצה:לעבור פעם אחת על כל שן בשרשרת (ימין ושמאל) כאשר אנו ממלאים דלק ושמן במיכל המשור בכך אנו שומרים תמיד על רמת חדות גבוהה של השינים ולא מגיעים למצב של שרשרת כהה.
שימון השרשרת: חובה תמיד כאשר ממלאים דלק במשור למלא שמן במיכל שמן השרשרת. המשור מיוצר בצורה כזו ,כאשר שני המיכלים מלאים בזמן עבודה. כשהדלק נגמר, יישאר קצת שמן במיכל השמן שרשרת ובכך נוודא שאנו תמיד עובדים עם שמן.
כאשר אנו מניעים ורוצים להתחיל לעבוד כדאי ללחוץ על הדק הגז ולהביא את הטורים של המשור למקסימום.
להחזיק את קצה הלהב קרוב למשטח נקי או גזע עץ ולראות שהשרשרת מתיזה פס דק של שמן על המשטח.
שלב רביעי -בטיחות
לפני תחילת עבודת הניסור חשוב ביותר לבדוק שמערכת ידית הבלם תקינה ע"י דחיפה של הידית קדימה והחזרתה לאחור.ידית הבלם יכולה להציל חיים במצב של רתיעה לאחור של המשור.
לפני תחילת העבודה כדאי לראות אם כל חלקי המשור במקומם, הבולמים תקינים ואין ברגים משוחררים.
עבודה מהנה ובטוחה.
להמשך קריאה על מפוח עלים על מה כל הרעש?