הגן היפני נראה למראית עין כפשוט, אך יש בו תחכום שמאחוריו מסתתרת פילוסופיית חיים שלמה. הפילוסופיה, מעבר להשפעתה על החיים הרוחניים, השפיעה גם על חיי היום יום: האדריכלות, הגינון ועיצוב הפנים של הבית.


כתבה: רונית עדן

גן יפני הינו יצירה אמנותית עם אמירה פילוסופית של "זן – בודהיזם", שמקורה בסין. פילוסופיה זו התפשטה לארצות נוספות בדרום מזרח אסיה, כמו קוריאה, ויטנאם ויפן, ובכל אחת מהארצות האלה התפתחה לכיוון אחר. בהמשך, היה היזון הדדי בין התפיסות שהתפתחו במדינות השונות.
הפילוסופיה, מעבר להשפעתה על החיים הרוחניים, השפיעה גם על חיי היום יום: האדריכלות, הגינון ועיצוב הפנים של הבית.

מראה טבעי מסורתי: משטח גריפה וצבעוניות של עלווה
תורת הזן מתבססת על דרך חיים של פשטות, איפוק וטבעיות כשהמטרה היא שלווה, התבוננות פנימה ללא הפרעות חיצוניות ובסופו של דבר הגעה להבנה - הארה.
ביישום התורה בגינון, הפשטות שבה היא כל דבר חוץ מהמילה פשטות המוכרת לנו. זהו תחכום שנראה למראית עין כפשוט ולא מסובך, אך מאחוריו מסתתרת פילוסופיית חיים שלמה.

טבעיות - יצירת הגנים הינה חיקוי של הטבע בקנה מידה קטן. לפיכך, הגנים צריכים להיות צנועים ומשתלבים בסביבה. לדוגמה - שימוש בחומרים שלא עברו כל טיפול, מבלי להוסיף עליהם, לצבוע אותם או לשנות את מהותם ואת מראם הטבעי.

צניעות - הינה מילת מפתח בעיצוב הגן. תכנון דקדקני של מיעוט הפרטים הנבחרים.

שלמות - התאמה בין המרכיבים השונים ליצירת הרמוניה ויזואלית.



מעצב הגינה לוקח בחשבון את שינויי הזמן והאור, כלומר איך תראה הגינה בשעות היממה השונות, בעת הזריחה ובעת השקיעה. הוא מציב פריטים בגן בהתחשב עם זווית השמש, מתכנן איך תראה הגינה בלילה ולפי זה קובע את סוג התאורה ומיקום הפנסים.
כמו כן יש התחשבות רבה בחילופי עונות השנה. האמונה היא שיש ליצור השתנות בגינה, כמו זו שבטבע.
המעצב מכיר את עייפות העין והמחשבה ומחפש דרכים מגוונות לרענן, לחדש ולהפתיע. כך, למשל, עונות השנה יבואו לידי ביטוי על ידי בחירה מודעת של עצים נשירים השתולים על רקע עצים לא נשירים.
אפילו האלמנטים הדוממים יהיו כאלה שיאפשרו שינוי – לא תמיד ילך המטייל בשביל הקבוע בגן; מדי פעם יניח בעל הגינה סלע קטן במרכז השביל, עליו יכרוך חבל, כך שהאורח יופנה למשעול אחר, חילופי, שממנו תראה הגינה בזווית חדשה.

הגינה נתפסת כחושנית וכמנסה לחקות את הטבע:

יבחרו אלמנטים צמחיים שמשחררים ריח, כגון מיני יסמין;
יבחרו אלמנטים צמחיים נותני צוף אשר מושכים ציפורים ופרפרים, כדי להביא חיים לגינה;
יבחר אלמנט מים אשר יפיק קול פכפוך.
בתקופת הסתיו, בגמר עבודות אחזקה והניקיון, יקפיד בעל הגינה לפזר "עלי שלכת" כדי לתת להולכים בגן תחושות טבע על ידי רשרוש העלים תחת פסיעתם בגינה.
אפילו לפריטים דוממים כגון סלעים ינסה המעצב לתת מראה מיושן, כדי להדגיש את חלוף הזמן עליהם. ספסל העץ לא יצבע ועל הסלעים יטפחו אזוב בעזרת השקיה מוקפדת, כדי ליצור את הרושם שהאלמנטים היו בגינה מאז ומעולם.
עיצוב הגינה לא יכול לבוא במנותק מעיצוב הבית. חייב להיות קשר צורני של צבע, של שימוש בחומרים הרמוניים, שילוב של הפנים והחוץ.

אלמנטים עיקריים בגינון היפני

הגנים נחשבים לגני מדיטציה, כיוון שאנשים באים לשבת בהם ולשקוע במחשבות. גם עבודת הגינון עצמה נחשבת למדיטציה בתנועה וגם בעולם המערבי מעודדים עבודת גינון ככלי עזר לתראפיה של הנפש.
לגינה יש גבולות מוגדרים סביבה. ההפרדה בין החוץ לבין פנים הגינה מתבססת על התייחסות לגן כאל תמונה שיש לה מסגרת.
זאת יכולה להיות מורכבת מאלמנטים צמחיים - גדר חיה, או מאלמנטים דוממים - כגון גדר במבוק.
שער תוחם את הכניסה לגינה, ופתיחתו וסגירתו מסמלים את המעברים מהחוץ לפנים ולהיפך. הגינה המוגדרת על ידי הגבולות ועל ידי השער נותנת הרגשה של בטחון (לא סתם המילה "גינה" והמילה "מוגן" באים מאותו שורש).
בשלב העיצוב נלקח בחשבון הנוף המרוחק שמחוץ לשטח הגינה והוא מתואם עם האלמנטים בגינה, בשילוב של סוג, מרקם וצבע.
לכל פריט בגינה יש תפקיד. כל אחד מהם מהווה נקודת מיקוד לעין, במטרה להביא להתבוננות ולמחשבה.

שביל

שביל מתפתל מכניס את המבקר לגינה. הפיתול גורם לשינוי קצב ההליכה. אבני הפסיעה אינן רציפות והאדם צריך להתבונן היטב כדי לדלג מאחת לשניה. קצב ההליכה מואט, ומודגש המעבר בין החוץ לבין האווירה השונה שבגן. המעבר מזכך את התודעה, כמו בעת מדיטציה. משוחררים מהדאגות נכנסים לגן להתבוננות שקטה, ללא הפרעות.

אלמנט מים
מזרקה, בריכה, או שוקת אבן שבה נקווים מי השקיה או מי גשמים הם חלק בלתי נפרד מהגן היפני. השילוב של אלמנט מים נובע מתוך אמונה בסמליות המים: הזרימה, הצליל של פכפוך המים יביא שפע למקום.



משטח גירוף
באופן מיוחד הושפעו ה"גנים היבשים" (גנים בהם האלמנטים הדוממים מהווים את העיקר) מתמונות נוף של אמנות הציור הסיני והיפני. הסלעים בגן מסמלים את ההרים והחול המגורף - או משטח האבנים הקטנות - מסמל את גלי הים או עננים וערפילים.
השטח המגורף ריק מכל אלמנטים של קישוט והוא מאפיין את הריק, את האין. זאת כדי להגיע לניגוד והבלטה של היש והקיים.
העבודה במשטחים אלה כוללת טאטוא של עלים, גירוף המשטח ויצירת צורות גירוף מיוחדות בעלות משמעות בחול ובאבני החצץ.

אלמנטים דוממים נוספים בגן, כגון פנס או גשר, מוציאים את המתבונן מהמונוטוניות של התמונה והוא מוסט לכיוון מסויים או להסתכלות על אלמנט מסויים – שיד אדם יצרה אותו, תכננה אותו, הציבה אותו. שליטה אנושית שמשתלבת בסביבה.

אלמנטים צמחיים בגן יפני

- להגדרת הגבולות ניתן לשתול שדרת חזרן ננסי, או שיח הדס גזום היטב;

- שינוי העונות יבואו לביטוי בשתילת עץ שהעלים שלו משנים את צבעם בסתיו, לאדום-כתום, כגון ספיון השעווה, ובשתילת עץ שיפרח בתחילת האביב כגון הדובדבן;

- שותלים צמחים לא נשירים שהקביעות שלהם תהיה ניגוד לזמניות של העצים הנשירים, כמו מיני פיקוס, ננדינה וקאליאנדרה;

- שותלים גם עץ פרי, שיזכיר את ארעיות החיים.

המשך טיפוח הגן הקיים מסמל הבטחה של האדם לטבע, אותו ישמור ויוקיר תוך הערכה ושמירה על הרמוניה.

 להמשך קריאה על לחלום בירוק גינה לקטנטנים