לקראת עונת האביב האינטנסיבית, כדאי להכין כראוי את ציוד הגינון המוטורי. ויש כללי אצבע שנכונים לכל כלי, ולא משנה אם מדובר במכסחת דשא, חרמש, מגזמת או מסור

מאת: עמית שמר, חברת ש. ונציה*


רגע לפני שאנו מתחילים להניע ולעבוד עם ציוד הגינון, כדאי לבדוק מה מצב הכלים ולטפל בהם על מנת שיהיו מוכנים לעבודה ממושכת ורציפה.
כמו כל כלי מכני אחר, גם ציוד גינון דורש תחזוקה וטיפול. יש כמה דברים שנכונים לכל מכשיר עם מנוע מוטורי (בנזין), ולא משנה אם מדובר במכסחת דשא, חרמש, מגזמת או מסור.
בכל מכשיר מוטורי יש צורך בניקוי מסנני אוויר ובמידת הצורך להחליף אותם. אני ממליץ לפני תחילת כל עונה להחליף את כל המסננים, ולהתחיל לעבוד עם מסננים חדשים ורעננים. זה נכון לגבי מסנן האוויר ומסנן הדלק וגם לגבי המצת (פלאג).
במהלך העונה יש לבדוק מדי פעם את מצב המסננים, ונקות אותם במקרה הצורך. מסנן אוויר ניתן לנקות על ידי טפיחות קלות או עם מברשת צבע פשוטה. אפשר גם לנקות עם לחץ אוויר אך יש לעשות זאת בזהירות ותמיד מכיוון הפנימי כלפי הצד החיצוני של מסנן האוויר.
מסנן דלק בדרך כלל מספיק להחליף פעם בשנה, אלא אם במקרה יש דלק באיכות לא טובה או נכנס לכלוך למיכל הדלק.
החלפת מצת חשובה לשמירה על איכות פעולת המנוע לכן מומלץ להחליף מצת בתחילת העונה ובמהלכה לפי הצורך, או כאשר מרגישים שהכלי לא מניע כראוי.

מערכת הדלק: אם המכשיר לא עבד תקופה ארוכה (מעל חודש), כדאי לרוקן את מיכל הדלק ולתדלק בדלק טרי. לא משנה אם זו מכסחת דשא עם מנוע 4 פעימות ובטח כאשר מדובר על מנועי 2 פעימות הנפוצים במשורי שרשרת, חרמשים, מגזמות ומפוחים.
אם המכשיר אינו מניע בקלות, זה יכול להעיד על דלק לא תקין, תערובת דלק לא תקינה (במנועי 2 פעימות) או מצת לא תקין. לכן, לפני ש"רצים" לתחנת שרות, כדאי להחליף את המסננים, הדלק והמצת. במידה שיש עדיין בעיות הנעה או עבודה לא תקינה של המכשיר אחרי פעולות אלו, רק אז יש לגשת לתחנת שרות לקבלת טיפול.
את הדלק יש להחזיק במכלים מתאימים ובטיחותיים. תוקף תערובת דלק (בנזין + שמן) הוא עד חודש ימים.
מערכת ההנעה: את כלי הגינון המוטוריים מניעים בעזרת חוט משיכה. חשוב לבדוק שהחוט אינו שחוק או יבש, ובמקרה כזה כדאי להחליף את החוט מבעוד מועד על מנת לא להיתקע בשטח באמצע יום עבודה.

ממסרת (גיר): בחלק מכלי הגינון יש מערכת ממסרת שמעבירה את כוח המנוע לאבזרי העבודה (מגזמות, חרמשים). הממסרת מורכבת מגלגלי שינים הנדרשים לשימון או לגירוז. לכל מכשיר יש הוראות שונות וסוג גריז או שמן שונים, וחשוב לבצע את הטיפולים בהתאם, כדי לשמור על הממסרת לאורך זמן.

שימון גלגלי השיניים מתבצע בזמן העבודה: מהירות הסיבוב של הגלגלים "מעיפה" את הגריז אל דפנות תיבת הממסרת, התחממות הכלי תוך כדי העבודה מחממת את הגריז והוא מטפטף חזרה על גלגלי השיניים. אם נעבוד עם גריז שאין לו את התכונות הנדרשות או שנמלא את בית הממסרת ביותר מדי גריז - ניצור עומס על גלגלי השיניים ונגרום לנזק.
להבים: יש לבדוק את הלהבים של מכסחות הדשא ושל המגזמות, במידה והם אינם חדים יש צורך להשחיז אותם. לעיתים, יש פגיעות של עצמים קשים בלהבים, במקרה זה יש צורך בהחלפתם.

להבים של מגזמות מומלץ בסוף יום העבודה לשמן ו"להריץ" אותם, על מנת שהשמן ינקה את השרף והחומרים האורגניים האחרים שנדבקו ללהבים. החומרים שנדבקים ללהבים מרחיקים אותם זה מזה, והתוצאה חיתוך לא איכותי של הצמח בדומה למצב של להבים כהים.

אביזרי קצה בחרמשים: להבי נינג'ה שחוקים אפשר להשחיז ובמידת הצורך להחליף. כדאי לעבוד עם להבים חדים ותקינים על מנת לבצע את פעולת החיתוך בצורה טובה. אם הלהבים אינם שווים בעובי או באורך ייתכן שייגרם נזק לגיר החרמש.
חוטי ניילון שהתייבשו ניתן להשרות למשך לילה במים, כדי שיקבלו חזרה את הגמישות.
כלים נטענים: בדומה לכלים מוטוריים, יש לבדוק ולטפל בלהבים, בממסרות ובאביזרי הקצה השונים. כמובן שאין צורך בתחזוקה וטיפול במסנני אוויר, מסנני הדלק והמצת, כמו כן אין תחזוקה של חוט התנעה או תחזוקה של מאייד (קרבורטור).

חשוב לזכור, שחום הסביבה משפיע על אורך חיי הסוללה לכן חשוב לאחסן את הסוללות במקומות קרירים: בחודשי הקיץ, במחסנים או ברכב, הטמפרטורה יכולה להיות גבוהה מאוד!

*חברת ש.ונציה