אסטרטגיה חדשה לתכנון המרחב הציבורי שמשלבת ספורט על גלגלים קטנים.
מאת: קתרין לוגן*
לסקייטבורד יש תדמית רעה, אך לא בצדק. על פי מועצת הבטיחות הלאומית בארצות הברית, הוא נחשב בטוח יותר מבייסבול—שלא לדבר על הוקי ופוטבול—אך הוא נתפס כפעילות מסוכנת. הרעש מגלגלי הסקייט הוא מזערי במרחק של 15 מטרים, אך הוא נתפס כרועש. ולמרות שמגוון רחב של אנשים עוסק בסקייטבורד, הוא מקושר לרוב לבני נוער, בעיקר בנים, הנתפסים כמעורבים בהתנהגות עבריינית.
תפיסות מוטעות אלו מובילות לעיתים לעיצוב מרחבים ציבוריים שמונעים את הספורט. עם זאת, בונקובר שבקנדה, שם לסקייטבורד שורשים עמוקים, תוכנית אסטרטגית חדשה ושוברת קונספטים מסורתיים מקבלת את הסקייטבורד כחלק לגיטימי משימוש במרחב הציבורי ומרחיבה את ההזדמנויות ליהנות ממנו.
תוכנית המרחב של הפארק לסקייטבורד
התכנית פותחה על ידי ואן דר זאלם + אסושייטס עבור מועצת הפארקים העירונית, תוכנית "CitySkate" של ונקובר מציעה רשת עירונית מחוברת של מתקנים לסקייטבורד. מעבר לפארקים, התוכנית מתכננת לשלב ספורט 'קטן-גלגלים' כמו סקייטבורד, רכיבה על קורקינט ורכיבת BMX ברחבי העיר, בשטחים ציבוריים ובכבישים. "הפארקים שלנו לא עומדים בביקוש ההולך וגדל של הסקייטבורדים," אומרת מישל לריגאקיס, מתכננת ממועצת הפארקים של ונקובר. "במקומות הנכונים ובזמנים הנכונים, סקייטבורד עירוני הוא צורת סקייטבורד לגיטימית שאנו מעודדים."
התוכנית, שפותחה בתהליך שנמשך שנה ושכלל כ-3,300 משתתפים, מציעה אסטרטגיות לפיתוח פארקי סקייטבורד חדשים ולשדרוג קיימים, במגוון רחבי העיר וגם בקנה מידה שכונתי. נוסף על כך, התוכנית כוללת פיתוח "נקודות סקייט" ו"שטחי סקייט" בפארקים ובאזורים ציבוריים קיימים, בשיתוף פעולה עם חידוש שטחי בתי הספר בעיר, ואף כאפשרות לפרויקטים פרטיים כחלק מתרומתם למרחב הציבורי. (התוכנית מגדירה "נקודות" כשטחים מתחת ל-150 מ"ר—כמו למשל מעקה לסקייטבורד, ו"שטחים" כ-150 עד 600 מ"ר—כמו כמה רמפות ומעקה נוסף).
"למדנו שזה לא חייב להיות פארק שלם," אומרת לריגאקיס. "אולי זו רק קצה שמתאים לסקייטבורד ליד מגרשי הכדורסל והגינה הציבורית, כך שמספר קבוצות גיל שונות יכולות להיפגש יחד." האסטרטגיה גם כוללת הפיכת שבילי הירק לידידותיים יותר לסקייטבורד, על ידי שילוב של נקודות ושטחי סקייט, שיפור הקשרים בין המתקנים, והצעת משטחים חלקים שמתאימים לגלגלים קטנים.
טרוויס מרטין, אדריכל נוף מחברת VDZ+A, אומר שהיתרונות החברתיים של סקייטבורד רבים.
עבור המשתתפים, הוא משפר את הכושר הגופני, מפחית מתח, ומחזק ביטחון ותחושת קהילה. עבור המרחב הציבורי, הספורט 'מפעיל' פארקים, כיכרות ומרחבים עירוניים בלתי מנוצלים, ומשפר את בטיחותם על ידי הגברת השימוש ומציע לצופים מופע מרהיב. "אחד הדברים שמרגשים אותי ביותר בתוכנית CitySkate הוא שהיא תכניס לעיר כיף ," הוא אומר. "זה התחיל בשיחות על מה העיר שלנו יכולה להיות ואיך נוכל לנצל טוב יותר את המרחב המוגבל שיש לנו."
*מקור הכתבה
https://landscapearchitecturemagazine.org/2024/05/02/skate-the-city/#more-32433