את המגע של אמיר החורש בגינון ניתן לזהות בקלות באמצעות שלושה מאפיינים: שימוש מושכל באבן פראית ובעץ, צמחיה הקשורה למקום, ואידיאולוגיה רגישה בתכנון הגן ובהקמתו. חלק מעבודותיו ניתן לראות ביישוב מסד, בו הוא מתגורר.

למידע נוסף על אמיר החורש

כתבה: רונית זקס 

היישוב מסד בגליל התחתון, ממוקם בצמוד לשמורת טבע פורחת על הר קוץ וצופה מגובה 270 מטר אל מאגר צלמון ובקעת בית נטופה. הנוף עוצר נשימה, במיוחד בזריחה ובשקיעה. מגוון גדול של ציפורים ופרפרים נהנים מהשקט והאויר הצח.
הישוב הוקם בשנת 1983 ולפני שנים מספר נבנתה בו שכונת הרחבה. בשלושה מהבתים בשכונה זו, תוכננה והוקמה הגינה על ידי אמיר החורש, שאת המגע שלו בגינון ניתן לזהות בקלות באמצעות שלושה מאפיינים: שימוש מושכל באבן פראית ובעץ, צמחיה הקשורה למקום, ואידיאולוגיה רגישה בתכנון הגן ובביצועו.

אלמנט מים

מאפיין ראשון: תשתיות מוצקות 
ההעדפה הברורה היא לתשתיות מוצקות מאבן פראית: שבילי כניסה ומשעולים משניים בגן, מדרגות, ריצוף פינות הסבה, מרפסות ואפילו ריצוף המבואה לבית. על אף השונות מאבן לאבן, הפילוס הוא מדויק, כך ששולחן יכול לעמוד על המשטחים המרוצפים ביציבות. אתגר לא פשוט, המוכר לכל מי שניסה אי פעם את כוחו בבנייה בכלל ואבן בפרט. בעבודה הפיזית המפרכת, בעשר האצבעות של אמיר, יש אמירה אומנותית וייחוד. הנחת האבנים כאילו היו במקום מאז ומתמיד חשובה גם בהקמת בריכות הנוי על יובליהן. שורשי הצמחים עוזרים בטיהור

פרגולה בגינה
ערוץ מים זורמים ופלגים קטנים מאבנים שלוקטו מאתרי בנייה במושב. בחירת האבן נעשית על פי מיקומה הגיאוגרפי של הגינה. תמיד עדיפה אבן מקומית, אוטנטית למקום ושייכת אליו, על יבוא ממקום אקזוטי אחר. פעמים רבות משתמש אמיר ב"פסולת" של אתרי בנייה קרובים, כמו למשל אבני בזלת מהרחבת הכביש בכפר תבור. ההחלטה הסופית נעשית כמובן בהתאם לרצונו של הלקוח. הגינה מותאמת אישית לבעל הגינה, והיא פנורמה של המתגוררים בבית והעדפותיהם. בעבר כבר קרה שיהלומן ביקש לגינתו אבני קוורץ וסלעים שיובאו ממכרות יהלומים...

אבני מדרך

מנקודת המבט של קיימות, עדיף ריצוף מחלחל, כזה שמאפשר למים להיספג בקרקע ומאט את זרימת מי הגשמים אל מחוץ לחלקה ומונע הצפה של שטחים נמוכים. זו הסיבה שאמיר משלים את הרווח בין האבנים הגדולות באבנים קטנות או בחלוקי נחל. הכל מונח ישירות על הקרקע ללא יריעה או תשתית בטון. לנסיונו של אמיר, אם נשבר הבטון מתחת לריצוף הוא מזיז את האבן והתיקון קשה יותר מאשר במקרה שהאבנים נטועות ישירות בקרקע.
תרומה נוספת לפן הקיימות היא חיפוי קירות הבית באבנים קטנות. שכבה זו משפרת את הבידוד מהטמפרטורה החיצונית שבחוץ. בנוסף, מעניק חיפוי הקירות באבן הגנה מפני חדירת מים אל תוך המבנה. טכניקה ייחודית של אמיר היא דווקא להעלים את פינות הקיר וליצור אשליה שהקיר מתעגל.
אלמנט נוסף שנכנס חזק לאופנה הוא השידרוג של המנגל הבסיסי למטבח חוץ מפואר, הכולל בדרך כלל מקום מוגבה לאש ולצלייה, ברז מים וכיור, וכן סוג של ארונות המאפשרים אחסון כלים. גם אלמנט זה מחופה אבן טבעית וקושר את עצמו אל החומרים האחרים בגן ואל הסביבה.
העץ על צורותיו השונות מקבל מקום מרכזי בגן: בתי עץ, מחסן גינה, פרגולה, ספסל עץ טבעי או תאי גינון מוגבהים, תחימת אזורים בגן ומדרגות. העץ כידוע מוסיף תחושת חום לגינה, אבל לעתים הגושניות מעמיסה בחלל. המידתיות חשובה וגם השילוב עם האלמנטים הדוממים האחרים בגן.
חיבה מיוחדת רוחשים כאן לשורשים עבותים של עצים, אשר מושלכים אל ערמות האשפה אחרי שעמלו רבות להוציאם מגינה זו או אחרת. אמיר אוסף את חומר הגלם ויוצר ממנו פסל משותף עם אמא טבע. מעבר לפעולה החיובית של מחזור המשאבים החשוב לכדור הארץ, מתקבל אלמנט ייחודי לגן.



מאפיין שני: צמחייה חסונה
כל תכנון גן באשר הוא מתחיל אצל אמיר בסיור מקדים בכל הסביבה הקרובה. מיפוי של הצומח מהווה בסיס לקביעת רשימת הצמחים שמתאימה למקום, או לחילופין לכזו שכדאי להימנע ממנה. גם כאן יש מקום לטעמו של בעל הבית, אבל בחשיבה לטווח ארוך, הפונקציונאליות מנצחת. עדיף, במיוחד כאשר מדובר בנטיעה של עצים, לבחור את החסונים שיעמדו בכבוד בטלטלות המקום והזמן. כפועל יוצא מהעדפה ברורה זו, עולים תמיד בגורל החבר'ה המקומיים: עצי אלון למיניו, אדר סורי, מילה חדת-עלים, כליל החורש, אלה ארץ ישראלית הנהדרת בכל עונה גם כאשר עומדת בשלכת וגם במערומיה, אזדרכת מצויה 'סוככני' (מוכרת גם בשם אזדרכת סינית) שאינה מזריעה את עצמה, ויודעת להיות בסופו של עניין עץ מצוין להצללה. שיח-אברהם מצוי מספק פריחה כחולה לאורך כל הקיץ, מצל על הקיר בדיוק בעונה שצריך, ובחורף עומד בשלכת ונותן לקיר להתחמם בשמש.

תיחום אזורים בגן
עוד בשיחים המועדפים: מורן החורש, אחירותם, מללויקה 'גרין דום', מיני לבן עלה, וכמובן המרווה למיניה: צחורה, אינדיגו, גרג. בן בית אהוד הוא פליציה שיחנית, בן שיח חינני שיוצר כרית נמוכה ורחבה המכוסה בשפע פרחים תכולים במשך רוב השנה, ומתחבר נהדר עם הגושים העגולים של עכנאי הדור, חרצית שיחית ולטם מרווני ושעיר. יחד הם יוצרים רצף של פריחה. אבל, גם ללא הפרחים, הצורה הכדורית של הצמחייה ידידותית לעין. פשתנית מרוקאית היא המלכה של העונתיים שכן היא מזריעה עצמה כל שנה מחדש, וצובעת את הגן באדום עמוק.
העדפה מובהקת היא לשתול צמחי ריח ותבלין לאורך שבילי ההליכה, כך בקלות עולה ניחוח נעים במעבר אקראי. בנוסף, ליקוט עלים לבישול או לתה הופך קל ונגיש. בדשאים אוהב אמיר את הטיפווי שעמיד לדריכה ובעל כושר התאוששות טוב, שיודע לשמור על הצבע הירוק שלו גם בחורף הקר.
לתשומת הלב, ללא משתלות שיודעות לספק את הסחורה במדויק, בלתי אפשרי להקים גן: משתלת מלצר, גילי שגיא, ומשתלת שפם של דן בכר ליד כרכום, משתפות פעולה עם הדרישות המדויקות של הגנן.
המוטו המוביל: צמח הכי פשוט יכול לעשות עבודה מצוינת, ולאו דווקא גזע של עץ זית בן 300 שנה.



מאפיין שלישי: לב רחב לקהילה

אמיר חי את הסביבה על רבדיה. כאשר עלו ליישוב לפני כחמש שנים, לקח על עצמו פרויקטים סביבתיים בעלי משמעות ששידרגו את תצפיות הנוף. למשל, בחלק הגבוה ביישוב, עסק במשך ימים בפינוי הר אשפה. טרקטור בא לעזרתו במשך שבוע ימים, כדי לפנות את החפצים הכבדים באמת שהושלכו ללא אבחנה במשך השנים. המזבלה הפכה לגן עצי ארץ ישראל מן המובחר: אלון, אלה, מיש, שקד, וכעת זכה כל היישוב בנקודת תצפית מרהיבה למזרח לעבר הכנרת והר ארבל.
במקום מרכזי אחר ביישוב, התנדב אמיר להפוך שטח בור לגן מעבר פורח. סלעים הוצבו מחדש, אבנים קטנות מלוות את השביל, ועצי צל מאפשרים ישיבה ביום קיץ חם. פה ושם שולבו אלמנטים מיוחדים כגון מיכל חרס קפריסאי ענק ואבן לחץ ששימשה בימים עברו להפקת נוזל. יש ערך רב לנתינה ללא תמורה, ערך רב לקהילה הסובבת וגם לנותן.
פן אנושי מחמם לב יותר מכל הוא העסקת בני נוער בסיכון ואנשים עם צרכים מיוחדים בצוות הגינון. כמה כאלו אתם מכירים?

מהיכן בא אמיר?
משפחתו של אמיר נמנית עם מייסדי ראשון לציון, בעלת קשר עמוק להתיישבות, לעבודת האדמה ולקרקע בכלל. אמיר עצמו צמח מהשטח, ואת נסיונו הרב רכש במשך השנים, בסוגי אקלים וקרקע שונים, בניתוח הנתונים, ובגיבוי מלא בספרות מקצועית מהארץ ומחו"ל. מן האדריכלים שעבד איתם למד את תפיסת המרחב, ההסתכלות הכוללת על החלל ושילובי צמחים. את רעיונות הפיתוח של הגינות הוא מצייר בעצמו, איורים בעלי ערך אומנותי כשלעצמם. ואכן, כן, הגנים של אמיר הם מוזיאון צומח.  

 להמשך קריאה על גינה חורפית בקדיתא הרמוניה על צלע ההר