כתבה: רונית זקס. צילומים: רונית זקס, זיו תירם-עטר
לפני כעשר שנים, נכנסה זיו תירם-עטר להתגורר בבית חדש בבנימינה, שהיה זה הבית הבודד ברחוב. מסביבו, היו אדמות מישור חקלאיות הפתוחות לכל עבר.
נטיית הלב הראשונה היתה לסגור את כל ארבעת עברי החצר בעזרת צמחיה קוצנית גבוהה ומגנה מפני שיממון וחורשי מזימות למיניהם.
שפע בוגנווילאות, ורד בר פראי ושלושה עצי צפצפה מכסיפה נשתלו בערבוביה בחזית המזרחית, והמגמה נמשכה פנימה לחצר בדמותם של חמישה דקלי וושינטוניה חוטית, פיקוס צר-עלים ("תאילנדי"), שני שיחי איגניית הפיטנגה, עצי הדר שונים, אלת המסטיק, אלון מצוי, דולב קליפורני, טקומית הכף, יערה דו-גונית, עצי פרי ממשפחת הורדיים (אפרסק ונקטרינה) - רובם ככולם נשתלו מתוך רצון עז להפך את הצבע החום לירוק במהירות שיא. באמוק זה נשתלו צמחים שהונבטו, נתרמו, נתקבלו, או נרכשו כשהיו קטנים בלוויית אינפורמציה לקויה על מימדיהם העתידיים כמו למשל מלוליקה מחופה 'רבולושן גולד' שהוצגה כשיח נמוך בגובה מטר וחצי - נשמע מוכר, לא?
אין ספק שמצאי מגוון כזה היה גורם להרמת גבה אצל כל אחד, ולא רק אצל מביני דבר בגננות, במיוחד לנוכח העובדה שלא מדובר באחוזה עתירת מימדים אלא בחצר בית פרטי הממוקם במרכזו של מגרש מרובע צלעות בגודל 500 מ"ר בלבד! במקרה דנן, אלוהים נתן שיניים חזקות וגם אגוזים... כמות האנרגיה שזיו ניחנה בה, השלוב עם חוש אמנותי מפותח שהתבטא עד אז בציור, חברו יחד לגישה מיוחדת לנוף שהתבגרה ככל שנקפו השנים. בשלב מסוים מאסה זיו בחדר העבודה בו היא מציירת, שתנאיו היו קבועים בחורף ובקיץ, ומבטה הרחיק לעתים תכופות והולכות בהתבוננות בשינויים העוברים על הגינה. האהבה פרחה, וההתחברות אל הצמחים היתה קלה. למרבה המזל בתים נוספים צצו ברחוב, ולאט לאט פשטה הגינה את צורתה הכאוטית לטובת תכנון בוגר, מוגדר ומסודר.
התפתחות עם הגינה
משהגיחה זיו אל עולם הגן, נפרץ כבר כל הסכר: לימודים מסודרים במשך שנתיים במדרשת רופין, במגמה לאדריכלות נוף, ומשם אל תכנון עיצוב וביצוע גינות כפרנסה מכובדת. זיו יצאה מעולם הציור על בד ליצירה הגדולה בתלת מימד מוריק, ויישמה את הדברים בתחילה בגינתה שלה. דבר ראשון סולקו סבך הקוצניים בוגנווילאות שצמחו למימדי פרא הוצאו, שרביט ורד הבר שנשלחו לכל עבר נגזמו ללא רחמים. הנוף הגבוה נפתח באופן סלקטיבי כך שאפשר היה שוב לראות את כחול השמיים . אחר כך הגיע יסוד המים: לאורך הגדר הוקמה בריכת נוי בעלת צורה חופשית, פרי רוחה של זיו: צרה וארוכה ומתעגלת בקצה ומותירה מקום לפינת ישיבה רגועה, במהלך השנים נוספו מקווי מים נוספים: אגן מים במבוא הכניסה ואגן נוסף ניצב על פרזול ברזל מתחת לעץ הדולב, וכמובן מפל מפכה בקערת חומר גדולה מתחת לסוכת הגפנים.
עם השנים נבנתה גדר מאבני כורכר שנאספו אחת אחת ממזבלות ומשטחי פקר בסביבה הונחו מעשה אומן עם מינימום של בטון לבן המקשר ביניהן, וכיום הן מקיפות את כל החצר
. בכלל יש כאן אהבה מיוחדת לאבנים ממקורות שונים (בזלת, גיר ומיני מינרלים ממחצבת בנימינה). עם כל הטבעי הזה, דווקא אבני המדרך הן יצירה מעשה ידי אדם, ליתר דיוק של בעלת הבית. פינות הסבה צצו במקומות הראויים: נוף עץ הדולב, שתחתיו הוצב כסא נדנדה עשוי עץ, מספק פינת התבוננות מוצלחת, ספסל עץ הוצב בפינה שטופת שמש בצד אחר של גן, רהיטי רטן הונחו מתחת לסוכת הגפנים, ופינת ישיבה בכניסה הראשית למקרה של פרידה מתארכת. מתוך שלל עצי הפרי נותרו הפחות מפונקים: אגניית הפיטנגה, הדר הלימון, הקלמנטינה והקומקוויט. אלו נבחרו בהתאם לעיקרון שאם הטיפול בעץ הפרי כרוך בריסוס או בהדברה כימית, עדיף לקנות את פריים במרכולית הקרובה.
חיזוקים חייוביים
ברור היה שהספונטניות הגננית שאפיינה את המקום בתחילת דרכו צמחה לתפיסה גננית מגובשת.
עכשיו, עם ניסיון והידע העשיר, זיו יודעת לבטא במילים את העקרונות שמנחים אותה, שאולי יכולים גם להועיל לאחרים:
1. הקפדה עקבית על חיבור הבית לגן - השאיפה היא להוציא את הבית החוצה, ולהכניס את הגן פנימה. הדלתות פתוחות תדיר ככל שמרשה מזג האוויר, וכל חלון מציץ אל פינה בגן. המעבר בין הגן לבית זמין ונוח, דבר ההופך את הגן לחלק אינטגראלי מאורח החיים בבית: המרפסת היא תמיד מקום מועדף לשתות קפה של בוקר, למעשה הגן הוא הרחבה של הבית.
2. ניחותא - יש נטייה מובהקת לזרום עם הטבע. אין החלטות כבדות משקל על צמחים שחייבים להיות בגן ואין מלחמה על צמחיה מיוחדת. כאן מקשיבים לצמחים: מי שמתפתח יפה ורואים בעליל שטוב לו - נשאר, ואף מוסיפים גיבוי בפריטים נוספים שחוזרים על עצמם במקומות אחרים בגן, תוך הקפדה על גודל וצורה. מי שמתקשה לגדול ופורש מן המרוץ - מכבדים את רצונו. עם זאת מגלים סבלנות לתופעות מעניינות: למשל הצפצפות שבמזרח כבר מגרדות את השמים בגובהן, בעוד שהצפצפה בדרום בקושי התפתחה במשך שנים ארוכות, עד שהחלה להראות סימני צמיחה והשיגה את האחרות. מקבלים בהבנה נינוחה גם מעשי קונדס של ציפור המנביטה זרעים ממעל, כמו נביטה ספונטנית של הומלנתוס צפצפתי.
3. גן טיול - השבילים בגן עשויים מחומרי גלם שונים: בכניסה לבית "דק" עץ בעל קווים ישרים, כבד במידה מסויימת, הפוך ברישומו מהגן הקליל והמתעקל בהמשך. השבילים המתפתלים בגן מורכבים מאבני מדרך בצורות אי רגולריות העשויות ממלט לבן, חול המעורב במעט חמרה, חצץ וברזלים המוסיפים חוזק לאבני המדרך הגדולות. כל החומרים הללו נוצקו לתבניות גמישות של פוליגל למתן קונטור מעוגל, שכמובן הוסר בתום היציקה. מסביב לאבני המדרך חצץ עגלגל כרגע לבן. נעים לטייל במיקרו-אקלים מסביב לגינה: פעם חצי צל ופעם שמש ופה ושם נוספים משחקי אור וצל. לשמחתנו אין צל מוחלט ואין שמש קופחת.
4. להכיר את הגינה מאפס - זה קורה המשפחות הכי טובות: צריך כל הזמן לשים עין על בעלי המקצוע שנכנסים פנימה, ובמיוחד על הקבלנים, שמבטיחים אדמה מקומית ובסוף לא מתביישים לשים אדמת גיר במצב גרוע כמילוי. לפעמים זה מאוחר מדי, ואז יודעים בעת השתילה שיש לעבור את השכבה הבלתי רצויה ולהגיע אל האדמה המקומית. אין תחליף להכרה יסודית של הגינה כדי לעשות בחירות נבונות יותר בתכנון ובביצוע.
מופעי הצומח.
בצמחיית הגן, קיימת נטיה מתמדת לכל מה שעגול ומתעקל, עם דגש חזק על שילוב שופע של טקסטורות עלים וגוונים, כשהצבע השולט הוא כמובן ירוק. שם המשחק הוא רב גוניות בצבע הירוק בעלים ובענפים, המחליפה את הצורך בפריחה. למשל: איקליפטוס מסמרי שנגזם בקפידה ושומר על עליו היובנליים עגולים בהירים ורעננים. מאחוריו סהרון קשה-עלים, שיודע לייצר עלי יער ירוקים כהים מאורכים, ומעליהם עליה המכסיפים של הצפצפה המשנים צבעם בכל תזוזה. בנוסף נשמר איזון עדין בין צמחיה בעלת מופע קליל כגון מלעניאל דקיק שבכל משבון של רוח מנפנף בשערותיו הדקות הצהבהבות והירוקות מאוד בחורף, לבין צימוח בעל מופע נוקשה, הגובל כמעט במונומנטליות כמו זה של פיטוספורום יפני 'ננסי' תחת הדולב, למשל גדלים פיטוספורום יפני 'ננסי'. עם פ. יפני 'מגוון' וכליין קיפח. דיכונדרה כסופה משלימה את המרבד הזוחל באפור כסוף.
אחזקה ודישון
בהמשך לתפיסת מי המנוחות שעליהם מתנהלת הגינה, הרבה מהצמחיה היא כזו שעדיף להשאיר אותה בשקט. צמחים איטיי גידול כגון פיטוספורום יפני 'ננסי', בן-עוזרר סוככני, אגבה רכה, דגניים ועשבוניים אחרים כמו מלעניאל דקיק, מיני כריך, מיני מיסקנתוס זקן נחש, ליריופה כדנית. הטיפול בגן הוא אישי מאוד, נקודתי ויש בו הרבה מחוש העיצוב של זיו, השואב אלי השראה מעולם הציור. לא תראו כאן מגזמת או חרמש מוטורי, הכל נעשה בעזרת מזמרה וזוג ידיים, בקפידה כדי להתאים א נתוני הצומח למציאות. פעם במספר שנים מביאים מנוף וגוזמים את כפות הדקלים היבשים. זהו התשלום המינימלי על נטיעות העבר, הגינה אורגנית, כלומר אין הדברה או דישון. ירקות ותבלינים מגדלים בערוגות על פי תפיסת הפארמה קלצ'ר, כמו גם טיפוח ערמת קומפוסט נאה על פי אותה תפיסה. מה זה אומר? ערוגות המתקיימות על מצעים מנותקים, ובנויות בשכבות" זרדים בבסיס ושכבות של קומפוסט ואדמה לסירוגין. על פי זיו, תנובת השיחים גדולה בעשרות מונים משיח באדמה. ערמת הקומפוסט פשוטה להדהים: ארבע מקלות ורשת ירוקה.
מניחים שכבת שאריות אורגנית ומעליה מפזרים שכבה של עלים שנאספו מן הגן. לא צריך להפוך או להשקות את הערמה, הדברים מתהווים מעצמם. עוד אחד ממימדי הניחותא.
עם יד על הלב, היה קל מאוד להתחבר אל התהליך שעברה זיו, תהליך אותו עוברים הרבה בעלי גינות: בשלב ראשון שותלים צמחיה מזדמנת ברגע נתון, לעתים אף ערבוביה, מתוך להט ראשוני של רצון לכסות את השיממון בצבע ירוק. אחר כך עוצרים, מתבוננים במה שנוצר, ומתחילים לתקן. נקווה שעוד רבים ישכילו לעבור לשלב המבורך בו נעשה ויתור על מה שאינו מתחבר לזמן ולמקום, לטובת התאמה אמיתית לצרכים, לטעם האישי ולתנאי הסביבה הספציפיים.
גינות אחרות
כיום זיו מקימה גינות בלהט, מתחברת אל הלקוחות, תוהה על קנקנם כדי להתאים את תכנון וביצוע הגן באופן מכסימלי לטעמם, ועל פי עקרונותיה. היא לא תנסה לשכנע מאן דהו לפרוס משטחי דשא ותשמח לזרום עם שפע צמחי כיסוי. לא הרבה יעיזו לעשות כן, הדבר דורש התמצאות מרבית במצאי הצמחיה במשתלות והתאמתו לשטח. קחו למשל את הגינה של מיכל - יש בה הרבה צמחי ריח ותבלין שמשמשים כשיחים נמוכים לאורך שביל אבנים פראיות על רקע חצץ בזלת שחור.
לקריאה על צמחים ותיקים שעומדים במבחן הזמן
רשימה חלקית של שמות הצמחים המוזכרים בכתבה
איגניית הפטנגה Eugenia uniflora
איקליפטוס מסמרי Eucalyptus gomphocephala
אלון מצוי Quereus calliprinos
אלת המסטיק Pistacia lentiscus
דולב קליפורני Platanus tacemosa
דיכונדרה כסופה Dichondra argentea
הומלנתוס צפצפתי homalanthus populilfolius
וושינטוניה חוטית Washingtonia filifera
זקן נחש יפאני Ophiopogon japonicus
טקומית הכף Tecoma capensis (Tecomaria capensis)
יערה דו-גונית Loncera japonica
כליין קיפח Nephrolepis exaltata
ליריופה כדנית Liriope muscari
כריך ביוקאנן Carex buchananii
כריך קרומי Carex testacea
מיסיקינתוס סיני 'מפוספס' Miscanthus sinensis ' Zebrinus'
מיסיקנתוס סיני 'מגוון' Miscanthus sinensis 'Variegatus'
מלוליקה מחופה 'רבולושן גולד' Melaleuca bracteata 'Revolution Gold'
מלעניאל דקיק Stipa tenuissima
פיטוספורום יפני 'מגוון' Pittosforum tobira 'variegata'
פיטוספורום יפני 'ננסי' Pittosforum tobira 'Wheeler's Dwarf'
פיקוס צר-עלים ("תאילנדי") Ficus nerufolia
בן-עוזרר סוככני Rhaphiolepis umbellata
בן-עוזרר הודי Rhaphiolepis indica
צפצפה מכסיפה Populus alba
להמשך קריאה על בין הרים ובין סלעים