כתבה: נגה יער צילומים: אוריה תדמור

הזדמנות נדירה היתה לי לפגוש בעלי בית שלהם דעה מגובשת - יודעים מה יהיה אופיו של הגן האמור להקיף את ביתם. בעיקר, זוהי הזדמנות מיוחדת לראות כיצד יחסי הגומלין בין המזמין לבין המתכנן מניבים גן. שבעליו מרוצים ממנו אוהבים אותו ומבלים בו שעות ארוכות

תכנון הגן הקדמי

רקע

הגן מצוי בישוב באזור מודיעין, הפרוש על הגבעות המזרחיות של השפלה - בצפונו של עמק איילון. גובה הישוב כ- 290 מ' מעל פני הים כמות משקעים ממוצעת 400 - 300 מ"מ לשנה. הטמפרטורות אינן מתונות כבמישור החוף, אך גם אינן קיצוניות כבהרי יהודה הגובלים ממזרח. החורפים אינם קרים כבאזור ההררי, כך שעל המבקש לאכלס בגינתו צמחי הר לקחת בחשבון גורמים אלו, האוויר יבש כמעט כמו בהרי יהודה רוחות חזקות נושבות בקיץ ובחורף. הקרקע הינה אדמת רנדזינה חומה.

תוכנית כללית של הגן, מדשאה ישראלית עם שוליים מעוצבים בנגיעה יפנית

במקורו, כלול אזור זה בתחום תפוצת הצומח של חברת החרוב המצוי ואלת המסטיק. אבל,
עם השנים, חלו תמורות במרכיבי הצומח כך שבטרם הוקמו הישובים בסביבה היו הגבעות מכוסות בעיקר בצומח בתות, מעט מאד עצי חרוב מצוי, אשחר ארץ-ישראלי, עוזרר קוצני, סירה קוצנית, זקנן שעיר ועשבוניים רבים ממשפחות שונות, כדוגמת משפחת השפתניים. לעומת זאת, יש מבחר די גדול של משפחות בוטניות וצמחי בר המתאימים להיות נציגים של הטבע בגנים וגינות באזור זה.
באמצע שנות השמונים, בשנים בהן הוקמו הישובים החדשים באזור, התמורות במגוון הצמחיה המאוקלמת הגיעו לביטוי בשטח. השימוש במינים שונים של שיחי ערער, בשיחי ברברית יפנית ובצמחיה אוסטרלית היה שכיח ביותר. מרבית הגינות בישובים הלל היו דומות זו לזו מבחינת המרכיבים הצמחיים. גם הגינה שלנו, שהיתה מתוכננת היטב ואהודה על בני המשפחה, הכילה נציגים רבים של אופנה גננית זו.
הגינה משתרעת על כמעט חצי דונם, בחצר פינתית, כשרחוב הולנדי מפריד בין הבית לבין הגן הציבורי שממול. לאחר שנים החליטו בני הבית לשפץ ביתם, ומכיוון שחלק מן הגן ניזוק תוך כדי עבודת בניה, מצאו כי זה הרגע המתאים לשקם את גינתם באופן שייתן ביטוי גם לשינוי שחל בעצמם עם הזמן.

התהליך
לעומת הגינה הראשונה שתוכננה מבלי שידעו בני הזוג מה לרצות ומה לבקש, הפעם דעתם היתה מגובשת על סגנון גן בעל מראה מאופק ואינטימי, שיש בו רעיונות ואלמנטים שראו בגנים רבים בסיוריהם בעולם בסיורים אלו פגשו מסורות מן המזרח ומערב ונגעו נגיעה בעקרונות של "הפנג שוואי". טעמם שהתעדן והתגבר קיבל ביטוי בעיצוב הבית. עתה ביקשו כי גם הגן המתחדש ישתנה בהתאם וישתלב עם הבית.
בניגוד לגינה הראשונה, שעם הקמתה סמכו על המתכנן בעיניים עצמות ללא כל דעה ובקשות, הפעם הי מעורבים בגיבושה הרעיוני והעיצובי של הגינה למן העקרונות הרחבים והרעיונות ועד הפרטים הקטנים ביותר - כבחירת כל אבן וכל צמח.
ברצונות שגיבשו לעצמם עבדו בעלי הגן מול המתכננת גליה גלעד-נבון היתה זו עבודה פורייה וחשובה ששני הצדדים נשכרו ממנה האינטרקציה החיובית ביניהם הניבה בדיוק את הגינה עליה חלמו, גם המתכננת מספרת כי למדה רבות מן התהליך המשותף.
בתחילתו של התהליך מציגה המתכננת שאלון מפורט ובו שאלות לאפיון אורח חייהם של בני הבית, על העדפותיהם וכל מה שיכול להתאים להם בהווה ובעתיד. עד שנרקמה התוכנית לעיצובה הסופי, הם עברו יחדיו הרבה חיפושים. העבודה הייתה כה אינטנסיבית עד כי באחד מביקוריהם ביפן שלחו בני הזוג בדואר אלקטרוני תמונה של גן שראו, כדוגמה לסגנון אותו הם מבקשים לשוות לגינתם.
עבודה משותפת פירושה גם הרבה פשרות ושינויים בתוכנית בשל אילוצים טכניים או העדפות כאלו ואחרות של בעלי הבית. לדוגמה, על פי התוכנית נבחרו לגן חלוקי אבן קטנים, אבל בעל הגן העדיף חלוקים גדולים בהרבה מהמתוכנן, ואכן כך נעשה. דוגמה נוספת לחיפוש חלופות היא העובדה, כי בעת הקמת הגינה לא ניתן היה למצוא עץ כליל החורש 'לבן'. אי לכך נאלצה המתכננת להתפשר ובחרה בעץ סופורה יפנית, שצלליתו אוורירית ופריחתו בצבע קרם לבן. הוא הדין במבנה המפל, שהיה אמור להיות מורכב מסידור אבנים טיפוסי האופייני למפל יפני(Karetaki). זה השתנה בשל אילוצים טכניים שנבעו מעבודת המנוף בהנחת הסלעים. בחירת האבנים נעשית על פי אסוציאציות ודימויים שהאבן מעוררת בעיני הרואה. סביר אם כך כי בחירתו של בעל הגן תהיה בעלת משקל רב בהחלטה הסופית, למרות שטעמה של המתכננת שונה, חשוב לה להדגיש כי אין היא כופה טעמה של בעלי הגן.
בכל השלבים מלווה המתכננת את הקמת הגן, כך שהפתרונות לבעיות המתעוררות בדרך נידונות בצוותא - המתכננת, הגנן שביצע ובעלי הגן.
עבור בני הזוג גן יפה פירושו גן שקט ומינורי. ללא הרבה צבעים וללא אלמנטים צבעוניים ובולטים, גן שיש בו פינת התבודדות שקטה הרחוקה מהמולת היום יום, המתאימה לעריכת מדיטציה כפי שנוהגת בעלת הבית לעשות לעתים קרובות. מאחר שהם סיירו רבות במזרח, ביקשו לשלב עקרונות מן הגן היפני בגנם. היה ברור להם כי אין הכוונה לגן יפני של ממש, שכן הבינו את המרחק בין ההוויה, המסורת ואורח החיים השונה של התרבות היפנית מן ההוויה ותרבות שבארץ.
אולי כאן המקום להזכיר או לחשוב על השאלה האם הגינון הישראלי והצרכן הישראלי בשלים לגישה כה שונה ביצירת נוף גנני דומה לגינון יפני. כמו למשל, האם נוכל לתת ביטוי לחיקוי הטבע בקנה מידה קטן - כנהוג בגן יפני, או האם הצניעות שהינה קו מנחה בעיצוב הגן היפני תהלום את האופי הישראלי החם, התוסס והמוחצן? מכל מקום, זהו מקומו של המתכנן ליישם את מאווייו הגנניים של המזמין ולהתאימם למציאות הישראלית מבחינה אקלימית, בוטנית, ואפילו תקציבית.
בעלי הבתים הישראלים מתקשים עדיין לוותר על מדשאות רחבות ידיים, וכך גם בגן זה המדשאה נותרה גדולה על מנת לספק מרחב פתוח ונוח למשפחה גדולה ותוססת. למרות האידיאה של גן צנוע ותמציתי כגון הגנים היפים, נאלצה המתכננת להשכיל ולוותר על שלמות התכנון לעומת רצונותיהם של בני הבית.
בעבודה המשותפת החליטו להשתמש בשלושת המרכיבים של הגן היפני: אבן, מים, וצומח, כאשר שלושת המרכיבים האלו אמורים להשתלב בהרמוניה מאופקת. קשה או בלתי אפשרי להעתיק את הסמליות שבגן היפני למציאות הישראלית, לכן השתמשו בעקרונות השימוש המאופק והמתון במגוון צמחיה, בשילוב אבנים גדולות בעלות "תפקיד" בקומפוזיציות ליצירת מוקדי עניין בגן, ובשילוב חלוקי נחל במוטיב ה"ערוץ היבש" המלווה את הגן.
דוגמה לאבנים בעלות "תפקיד" הן אבן גדולה המתאימה לשמש כגשר מעל ערוץ, או זו היכולה להוות ספסל בפינת רגיעה שבגן, ואחרת שתהווה את אבן המפל. כן נעשה ניסיון להשתמש במשולש בסיסי כהנחיה תכנונית ובסיס אידיאלי לקומפוזיציה שבין האבנים המהוות את גן המעבר - שכאן הוא מהווה את גן הכניסה. השימוש האסימטרי, שהוא המפתח בסידור האבנים היפני, מופיע במוקדי השילוב של האבן והמים. כמו כן הושם דגש על התאמת הצליל שיהווה חלק חשוב במבנה של מים ואבן. השילוב של מראה וצליל במשחק שבין המים והאבן הוא אחד מהמרכיבים היוצרים בגן נקודות שקט ורגיעה. פינות כאלו מזמינות את המבקרים לשבת בשקט, להקשיב לצלילים העדינים ולהסתכל על צורת האבנים.

הקשר בין הגן והבית
קשר זה חשוב ביותר מאחר והגן הוא המשכו של הבית. חשוב שהגן לא יראה כאלמנט שבא למלא את החלל סביב הבית, אלא שיראה כהמשך טבעי וזורם ושיכנס אל תוכו במידת האפשר. כמובן שקיים הקושי בשילוב גן יפני עם ארכיטקטורה מערבית.
לכן, בהקשר זה, הושם דגש למיקומם המדוייק של העצים הנשקפים מחלונות הבית, לצבעם ולאופיים. העצים הניראים מן בית ממוקמים בדיוק בשליש החלון לא באמצעו ולא בצדו. כך חלון ממלא את תפקידו בהזרמת האור אל תוך הבית, ובה בעת מכניס את רובו של הגן למרבית חדרי בית. כל העצים העומדים אל מול החלונות הינם נשירים בלבד עץ לגרסטרמיה הודית 'לבן' ועץ ספיון השעווה הנטועים מול חלונות פינת הישיבה ופינת המשפחה, מאפשרים לקרני השמש החורפית להאיר ולחמם קמעה. עץ הסופורה יפנית בעל המראה האוורירי, ועץ עוזרר אדום נשקפים אל מול חלונות המטבח ופינות האוכל, מהווים את הויסטה מדלת חדר המגורים הנפתחת לרווחה אל הגן, ומאפשרים למביט החוצה לראות את קטעי אבן המפל וחלקו של הערוץ היבש. השילוב של הגן והבית מודגש מבפנים על ידי מסגרות החלונות העשויים עץ טבעי קלאסי ללא צבע מלאכותי, החלונות אינם מכוסים בוילונות כך שמשך כל שעות היממה הגן שרוי כבתוך הבית פנימה.

צבע
הגישה לצבע בגן שונה מאד מן גישה האופיינית לגן ישראלי הטיפוסי במרבית הגנים הישראלים מושם דגש חזק על מופעי הצבע העונתיים כאן בגן מינורי זה ניתז הצבע במינון נמוך ומאופק, כתמי הצבע מחושבים כך שגווניי האדום והלבן האהובים על בעלת הבית הם השולטים בגן שבעיקרו הוא ירוק. צבעי עלווה ושלכת, צבעי פרי ומעט דגשים על פריחות -כל אלה צובעים את הגן באיפוק רב.
ברוב הגנים היפנים הצבע הירוק הוא השולט, ומשרה תחושת יציבות ושלווה. הצבעוניות מושגת על ידי צבעי שלכת עזים בסתיו ופריחות מרשימות של הדובדבן היפני באביב. אלה מסמלים ומדגישים את חילופי העונות, שלהם חשיבות רבה בתרבות היפנית. בגינה זו ההבדל בין עונות השנה עדין יותר, כיאה לאקלים והנוף הישראלי.
הגן היפני מעוצב ומתוכנן כך שאפילו לשלד הענפים הערום בחורף יש תפקיד ומראה מעניין. גם בגן זה יש תפקיד נכבד במראה החורפי לענפי עץ הלגרסטרמיה העומד בשלכת, לצלליתו של עץ הסופורה היפנית ולמופעו החורפי של עץ ספיון השעווה על פירותיו הלבנים. צמחים המעניקים צבעי שלכת לגן הם עצי לגרסטרמיה הודית 'לבן', וספיון השעווה, ששלכתו יפיפייה באזור זה. שיחים כפירקנתה תמימה 'מגוון' ננדינה תרבותית ושיחי ברברית יפנית נותנים מוקדי צבע אדום כהה, או ורוד נחושת ולבן.
עשבוניים רבים שמלווים את הערוץ היבש ואת מוקדי המים יש בהם גוון וצבע כפורמיון חסון 'ארגמני', משיין גלילי (שכשמו העממי כן הוא "עשב דם יפני" שיש בו גוון חום אדום). מיסקנתוס סיני 'מורנינג לייט' ודיאנלה בינונית 'מגוון' עליהם מגוונים בלבן, בן-אפר מכחיל צובע בכתמי כחול את הצבע הירוק השולט בגן.
צמחים בעלי פירות שנותנים צבע הם בן עוזרר הודי, שפירותיו ו כחולים שחורים, עוזרר אדום שפירותיו אדומים, חבוש יפני שפירותיו הגדולים כתומים עוד קודם כך פורח בורוד עמוק. גם פירותיהם האדומים של שיחי החבושית האופקית והפירקנתה אמורים לתת נתזי אודם בסתיו ובחורף. מופעו של ספיון השעוה על פירותיו דמויי פתיתי שלג תורם למראו החורפי של הגן.
פריחות בלבן ואדום - צבעי לבן חוגגים בגן עם פריחתם של עץ עוזרר האדום המרמז על קירבה לפריחה החורפית של עץ הדובדבן היפני, שיח ספיראה קנטונית, מגנוליה גדולת פרחים ועץ לגרסטרמיה הודית. בתחתית הגן משטחים של גזניה אשונה 'לבן', גזניה אשונה 'בורדו' וגרמית לבנה. אגפנתוס אפריקני 'לבן' מלווה את הערוץ לאורכו. שיחי אבליה לבנה מדגישים את הצבע הלבן שבגן. אלמון הודי כמקור לאדום ולבן ולריח נעים.

הערוץ היבש

רעיון הערוץ יבש מתקשר למרכיב המים בגן היפני בסמלו/בייצגו נחל . מים תורמים לסביבתם תחושת קרירות ורעננות. השביל המתפתל לצידו מהווה גן טיול עד לפינת הרגיעה והתבודדות, שם מוצבת האבן הגדולה המיועדת לישיבה מתחת לצילו של הספיון.
הערוץ אמור להקיף את מרבית הגינה. בתחילה נקבע מיקומם של העצים, רק לאחר מכן נקבע התוואי של הערוץ המתפתל בין העצים. תחילתו של הערוץ מנקודת אבן המפל, שם מקור המים וסידור אבנים בעלות צורה מיוחדת. בהמשך הוא פונה אל עבר שיחי הגדר, כאילו נעלם, ומופיע מחדש אחרי מרחק ניכר, יוצא ומופיע שנית מבין השיחים. הרמיזה של נוכחותו כה מושלמת עד כי נדמה למבקר שהערוץ מקיף את המדשאה לכל אורכה.
רעיון הרמיזה קיים בהרבה מצורות האמנות היפניות. הרבה אלמנטים חיוניים של הקומפוזיציה מוצאים ממנה, בכוונה תחילה, על מנת לאפשר לצופה להשלים את החסר בדמיונו.
המתכננת, שהינה בעלת השכלה באמנות השכילה לזהות ולכלול מרכיבים אלו בתכנון. כך גם בגן, מציאותם של מים נרמזת בלבד ללא נוכחותם הפיזית והצופה נהפך לחלק מהגן, נהנה ממנו יותר בכך שהוא יוצר את המים בדמיונו.
תחתיתו של הערוץ מרופדת בחלוקי נחל גדולים שצבעם חום כהה, פה ושם מפוזרים חלוקים לבנים כאילו נסחפו באקראי הצמחייה המלווה את הערוץ מסמלת צמחיית נחלים, אבן גדולה מונחת ומדמה גשר מעל הנחל. צמחיית הנחל מתחברת עם צמחיה שהיתה קיימת בגן הקודם. מספר ערערים משתלבים עם אבני השביל המלווה את הנחל, גם עץ שהיה קיים בגן הקודם נשאר ולא נעקר. אלה הם רק חלק מהפשרות שעל המתכנן לעשות על-פי אילוצים שונים. ברור שאם השטח היה נקי לחלוטין היה יותר קל להגיע אל התכנון המושלם.
הגן חבוי כולו במעטפת סמיכה וצפופה של גדר המורכבת משיחי יצהרון מנוקד (עץ השמן המנוקד), אפרוריותו תואמת את הצניעות שבעלי הגן מבקשים להדגיש בגן זה שלהם, גדר זו מעניקה הפרדה ואינטימיות וכך מסתדר העקרון של "אל תעקור נטוע: עם העניין של התאמה לצרכים.

אבן, צליל ומים
גן המעבר, שמקומו בגינון היפני כפתרון לקטעי גן צרים, קיבל כאן תפקיד כגן כניסה. בדרך כלל הוא מורכב ממספר אבנים ומעט סוגי צמחים. כך בנוי גם גן זעיר זה, שהוא בעצם ערוגה מלבנית לאורך השביל המוביל מן השער אל דלת הבית. אלמנט המים שנוסף להרמוניה היבשה מקורו בגן התה, שם הוא ממלא תפקיד של נטילת ידיים בכניסה לחדר ההסבה סביב שולחן התה.
לדעתם של בני המשפחה, הגן שבכניסה אמור להיות מיוחד שכן זוהי קבלת הפנים לבני הבית העוברים בו יום יום ולעתים אפילו מספר פעמים ביום. גם עבור האורחים זוהי קבלת פנים מיוחדת.
האבנים שבקומפוזיציה זו נבחרו בקפידה כשהאבן הגדולה היא האבן הראשית המהווה את מרכז הקומפוזיציה ביפן אבן זו מסמלת את ההר ואת תחושת הגובה, כשהאחרות משלימות אותה. האבנים הנמוכות, מסמלות ביפן הרים וגבעות נמוכים ונותנות תחושת יציבות ושלווה. האבן הראשית נקראת גם האבן השומרת או המארחת וכך מתייחסים אליה בני הבית. תכסית ערוגה זו עשוייה מחלוקי נחל כשמספר מצומצם של צמחים מלווה את הקומפוזיצה היבשה.
אלמנט המים הינו "משאבת במבוק" (ביפנית: Kakehi) השואבת מים מאגן חבוי ומחזירה אותם אליו. המשאבה מפיקה שני סוגי צלילים: צליל הנקישה של במבוק על במבוק כאשר הצינור מתמלא במים ונוטה אל האגן וצליל זרימת המים המתנפצים אל חלוקי הנחל המכסים את האגן "משאבת הבמבוק" מהווה עניין עבור ילדים המגיעים אל הבית: לעתים קרובות הם מתעכבים ומודדים את משך התמלאות הצינור במים עד נפילתו בקול הנקישה.. גם אורחים בוגרים מתעכבים ליותר מרגע בטרם יפנו אל דלת הכניסה. השהות הזו יש בה משמעות רוחנית מבחינתם של בעלי הבית.
העץ היחיד בשער, כסיית האבוב שהושאר מהגן בגרסתו הקודמת, כאילו ציפה לו לגן הזעיר המיוחד והוא משתלב עמו בשלמות. מופע הקיץ המרהיב של שטיח הפריחה הצהובה הנושרת מן העץ, נפרש על פני החלוקים והאבנים ומרגש את כל רואיו.
אני מצאתי בגן זה כוונה כנה וניסיון ליצירה של נוף גנני איכותי קצת שונה מהנוף של הרבה גנים פרטיים בארץ. אך, בעיקר עמדתי על הדרך הנכונה של עבודה ויצירה משותפת בן המזמין ולבין המתכנן.

לכתבה נוספת בנושא גן בסגנון יפני בכרמיאל


מקורות:
גן יפני" - מאת רן לוי-יממורי, שתפרסם ב"גן ונוף".
Sunset Idea For Japanese Gardens

רשימת הצמחים המוזכרים בכתבה:

אבליה גדולת-פרחים Abelia grandiflora
אפגנתוס אפריקני 'לבן' Agpanthus afrianus 'alba'
אלמון הודי Quisqualis indica
בן-אפר מכחיל Festuca glauca
בן-עוזרר הודי 'לבן' Rhaphiolepis indica White Enchantress
ברברית יפנית 'ארגמני' Berberis thunbergii ‘Purpureum’
גזניה אשונה 'לבן' Gazania rigens
גזניה אשונה 'בורדו' Gazania rigens
דיאנלה בינונית 'מגוון' Dianella intemedia
פריש יפנה ("חבוש יפני") Chaenomeles
חבושית אופקית Cotoneaster horizontalis
יצהרון מנוקד (עץ השמן) Elaeagnus pungens
כליל החורש 'לבן' Cercis silipuastrum 'alba'
לגרסטרמיה הודית 'לבן' Lagerstroemia indica 'alba
מגנוליה גדולת-פרחים Magnolia grandiflora
מיסקנתוס סיני 'מורנינג לייט' Miscanthus sinensis ‘Morning light’
משיין גלילי Imperata cylindrica ‘Rubra’ (‘red baron’)
ננדינה תרבותית Nandina domestica
סופורה יפנית (Sophora japonica (japanese pagoba tree
ספיון השעווה Sapium sebferum
ספיראה קנטונית Spiraea cantoniensis
עוזרר אדום Crataegus azarolus
ערער סיני 'גולד-קוסט' Juniperus chinensis media 'Gold Coast'
ערער סיני 'פפיצריאנה-אוראה' Juniberus chinensis media 'Pfitzeriana Aurea
פורמיון חסון 'ארגמני' Phormium tenax 'atropurpueum'
פירקנתה תמימה 'מגוונת' Pyacantha Koidzumii

להמשך קריאה על גינה קטנה צללים וצבעים